OTEL İŞLETMELERİ ÜZERİNDE BİR UYGULAMA
ÇALIŞMA
TEMEL OLARAK İKİ BÖLÜMDEN OLUŞMAKTADIR
1.BÖLÜM: Araştırmadaki
değişkenleri açıklayan kavramsal çerçeve
2.BÖLÜM: Otel
işletmeleri üzerinde bir alan araştırması
1.BÖLÜM:KAVRAMSAL ÇERÇEVE
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ
YÖNETİMİ TANIMI
Müşteri
İlişkileri Yönetimi, müşteri merkezli stratejiler ile bu stratejileri
destekleyebilecek; satış ve pazarlamayla beraber, müşteri hizmetleri, muhasebe,
üretim ve lojistik gibi yeni fonksiyonları kapsayan ve bu yeni fonksiyonlardan
etkilenecek herkes için tüm iş süreçlerinin yeni baştan düzenlenmesini içeren
ve bunları gerçekleştirirken de teknolojiden yararlanan bir yönetim
stratejisidir.
Tanımdan
da anlaşılacağı üzere MİY; işletmenin genelini kapsayan bir değişimin
sonucunda, müşteri merkezli stratejinin oluşturulmasını amaçlayan kapsamlı bir
yönetim felsefesidir. Müşteri İlişkileri Yönetimi’nin en önemli unsuru
insandır. Bu stratejinin başarıya ulaşması tüm çalışanların bu strateji
benimsemesine bağlıdır. Bu sağlanamadığı takdirde bir MİY stratejisinin
başarıya ulaşması mümkün değildir.
KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ
Hizmet
sektörünün soyut olması, esnek olması, heterojen olması vb. gibi nedenlerden
dolayı, fiziksel malların aksine satın alınmadan önce görülemez, tadılamaz,
hissedilemez, duyulamaz ve koklanamaz (Wright, 1995). Tüketici satın alma olayı
gerçekleşmeden önce ne ile karşılaşacağını bilemez. Dolayısıyla, misafire
sunulan hizmetin telafisinin olmayışı, bu konunun hizmet üreten işletmeler için
ne derece hassas olduğunu ortaya koymaktadır.
Bilindiği
gibi teknolojik gelişmeler ve diğer uygulamalar çok kısa süre içerisinde taklit
edilebilmekte ve bu durum rekabet üstünlüğünü uzun dönemde koruyamamaktadır.
İşletmelerin uzun ve zahmetli uğraşları sonucunda oluşturdukları müşteri
ilişkilerinin ise taklit edilmesi zordur. Bu durum gelecekte rekabetin yoğun
biçimde müşteri ilişkileri üzerinde olacağının bir göstergesi olarak kabul
edilmektedir. Otelde misafir ile direkt iletişim ve etkileşim içinde bulunan
bölümlerdeki görevlilerin misafirleri ağırlamada, istekleri ve şikayetleri ile
ilgilenmede, hizmet etmede ve yardımcı olmada, kişisel bilgi, beceri, tecrübe,
giyim ve dış görünüm, yaklaşım ve davranış şekli büyük önem arz etmektedir
(Odabaşı, 2000).
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNDE
EĞİTİMİN ÖNEMİ
Otel
personelinin misafirlerle samimi ve saygılı bir işbirliği içinde olması, otelin
çok önem verdiği politikalardan biridir. Misafir etkileşimi hiç kuşkusuz hizmet
sektöründeki en önemli faktörlerden birisidir. Misafirlerle hemen hemen tüm
otel personeli bir şekilde yüz yüze gelmektedir. Bu yüzden misafirlerle nasıl
iletişim kurulacağını bilmek son derece önemlidir (Yurtsever, 2005). Bu da iş
görenin müşteri ilişkileri konusunda eğitimli olması ile mümkündür.
Eğitim
sırasında, bütün çalışanların en önemli görevinin müşteri ilişkileri olduğu
konusunda ikna edilmeleri gerekir. Çalışanların başarı ya da
başarısızlıklarının herkes için çok önem taşıdığı bu eğitimler arasında
vurgulanmalıdır (Taşkın, 2000). Müşteri ilişkilerinin geliştirilmesinde
çalışanların eğitimi hiç şüphesiz önemli bir konudur.
OTEL YÖNETİCİLERİNE DÜŞEN GÖREVLER
Otel
yöneticileri, sürekli değişen çevre koşulları altında teknolojiye ve zamana
ayak uydurabilen, turist beklentilerine göre elindeki tüm ekipman ve iş göreni
en verimli şekilde kullanabilen, bu doğrultuda işletmesinde maksimum hizmet
kalitesini yakalamayı amaç edinen kişilerdir. Yöneticiler, tüm bunları
gerçekleştirirken bünyesindeki iş görenler ve hedef müşterilerle ilişkilerini
sürekli gözden geçirmeli ve eksikliklerini kısa sürede gidermelidir.
YÖNETİCİLERİN MİSAFİRLERLE
OLAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEME
Yönetici
müşteriyi anlık kazanç olarak görmemelidir. Amaç, vereceği hizmet ile onun
sürekliliğini sağlamak olmalıdır. Yöneticilerin misafirlerle olan ilişkilerinde
daha etkin olabilmeleri için bazı öneriler şunlardır:
- Bu önerilerden biri misafiri çeşitli yollarla onurlandırmaktır. Örneğin; otele gelen tüm misafirlerin adresleri veya e-mail adresleri alınarak çeşitli bayramlarda ve özel günlerinde tebrik mesajları gönderilebilir. Bu yolla misafirin, kendisini hatırlayan ve ihmal etmeyen işletmeye karşı bağlılığı sağlanabilir.
- Yönetici, misafir şikayetlerine titizlikle eğilerek, sorunun en kısa zamanda ve ilgili bir şekilde çözümüne özen göstererek müşterinin tatmin olmasını sağlamalıdır.
- Farklı kültürlerden gelen müşterilerin, olası bir hata karşısında nasıl davranacakları konusunda otel yöneticisi ve çalışanlarının dirençli olması gerekmektedir. Bunun için de; yöneticilerin bu konuda bilgilendirilmeleri önemlidir. Çünkü farklı ulusal kültürlerden gelen kişilerin istek ve beklentilerini anlamak, bunlara yanıt vermek, konaklama işletmesinin başarısı için son derece önemlidir.
- Misafirlerle iyi bir iletişim kurabilmek için onlara daha yakın olabilmek ve onları yeterince tanımak gerekmektedir. Misafirlerin, kendileriyle üst düzeyde ilgilenildiği zaman işletmeye olan güven duyguları artacaktır. Bu da müşteri memnuniyetinde sürekliliğin sağlanabilmesi için önemli bir unsurdur.
- Misafir ile sürekli iletişim halinde olup onların önerilerine başvurulmalıdır. Çünkü otel isletmelerinde hizmet kalitesinin yükseltilmesinde ki en temel yol misafirinin fikirlerini öğrenmekten geçer. Misafirler kendilerine sorulmadan önerilerini söyleme gereği duymayabilirler. Bu nedenle, misafirlerle yakından ilgilenerek, onlarla sohbet edilerek otelin eksiklikleri öğrenilebilir ve bu eksikliklerin giderilmesi için onların önerileri dinlenilebilir.
- Misafirler, toplum içinde onlara daha özenli ve yakın davranılmasını, otel hakkındaki düşüncelerinin alınması ve bunları yaparken de mümkünse isimleriyle hitap edilmesi isterler. Bu davranışlar misafirleri gururlandırır ve toplum içerisinde önemli olduklarını hissetmelerine yardımcı olur.
Sonuç olarak misafir bunun
karşılığını size sadık kalarak verecektir.
YÖNETİCİLERİN ÇALIŞANLARLA OLAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEME
YÖNETİCİLERİN ÇALIŞANLARLA OLAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEME
Çalışma
hayatı ile özel yaşamın iç içe girdiği turizm sektöründe çoğu kez personele
kişiye özgü özel yaşam ile ilgili zaman kalmaz. Sürekli çalışarak sonunda
yorgun düsen turizm personelinin verimli olamayacağı açıktır. Verimli olmak bir
yana, yorgun personel karsılaştığı yeni sorunlardaki davranışlarını ya da duygu
ve düşüncelerindeki denge ve coşkuyu denetleyemez hale gelir. Dolayısıyla,
turizm işletmesinin aşırı yükünü çeken iş görenin yalnız kendisine değil
işletmeye de zarar vereceği dikkate alınmalıdır.
Yöneticiler
için müşteri ne kadar önemli ise, çalışanlar da en az misafir kadar önemli
olmalıdır. Çünkü her çalışan aynı zamanda bir misafirdir. Onlara yeterince önem
gösterme, değer verme misafire karşı davranışlarında etkili olacak ve hizmet
kalitesinin gelişiminde önemli rol oynayacaktır. Çalışanlar misafirin gözünde
şirketin imajıdır. Çalışanların müşteri ile olan ilişkileri sayesinde
müşterinin devamlılığı sağlanabilir. O halde işletme, çalışanlarını da onlara
para kazandıran misafirleri olarak görmeli ve onları sürekli motive etmek için
ödüllendirmelidir.
MÜŞTERİ SADAKATİ TANIMI
En
geniş anlamı ile müşteri sadakati, müşterinin seçim hakkı olduğunda, aynı
markayı satın alma ya da benzer ihtiyaçlarına çözüm bulmak için her zamanki
sıklıkla aynı işletmeyi tercih etme eğilimi, arzusu ve eylemi olarak
tanımlanabilir (Çoban, 2005).
Araştırmacıların
müşteri sadakatini tanımlarken iki noktanın üzerinde durdukları görülmektedir:
1.Sadakatin davranışsal yönü: Müşterilerin
işletmeden satın alma fiilini tekrarlamasını sağlamaktadır.
2.Sadakatin tutumsal yönü: Müşterinin
satın alma filini tekrarlamasa bile işletme hakkında olumlu konuşması, tavsiye
etmesi, başkalarını işletmeden alışveriş yapması için ikna etmesi şeklinde
tanımlanmaktadır.
MÜŞTERİ SADAKATİNİN
AVANTAJLARI
Ele
geçirme maliyeti: Yeni bir müşteri kazanmanın
maliyeti, eski müşteriyi elde tutma maliyetinden fazladır.
Baz
karlılık: Şirketin,
müşteri sadakati kazanılmadan önce yaptığı alımlarla getirdiği kazançtır.
Gelir
büyümesi: Sadık
müşteriler, harcamalarını zaman içerisinde arttırırlar. Şirketin ürün hattını
daha iyi öğrenir ve şirkete daha çok güvendikleri için de daha fazla iş
bağlantısı kurarlar.
Faaliyet
maliyetleri:Müşteriler
şirketi daha iyi tanıdıkça, onlara hizmet sunmanın maliyeti azalır. Soruların
cevaplanmasında ve her iki tarafın nasıl hareket ettiğinin öğrenilmesi
sürecinde daha az zaman harcanır.
Öngörülebilirlik: Tekrar gelen müşteriler öngörülebilirdir. Bütün müşterilerin davranışlarını öngörebilirseniz, envanterinizi çok daha iyi tutar, verili bir dönemde yapacağınız satışa göre satın alma ve stoklama yapabilirsiniz ve böylece masraflarınız azalırken kârınız yükselir.
Tavsiyeler: Tatmin olmuş müşteriler, potansiyel müşterilere tavsiyelerde bulunurlar.
Yüksek fiyat: Eski müşteriler, yenilere nazaran fiyat konusuna daha az duyarlıdır. Yeni müşteriler çoğunlukla indirim yapılarak şirkete çekilir, bu ise düşük kâr marjı yaratır (Reicheld, 1996).
MÜŞTERİ SADAKATİ OLUŞTURMA YOLLARI
Müşteri sadakatinin oluşturulmasında yapılacak ilk iş müşterileri kârlılıklarına göre farklılaştırmaktır. İkinci aşamada ise müşteri ile öğrenen bir ilişkiye girilmelidir. Böyle bir ilişki kapsamında müşteri beklentileri ve tatmin seviyeleri tespit edildiği gibi, karşılıklı güven ortamı da yaratılabilir. Bir başka husus ise, müşterilerden elde edilen bilgilerin sunulan veya sunulacak olan hizmet için anlamlı ve kullanılabilir bilgiye dönüştürülmesidir (Çoban, 2005).
Müşteri sadakati yaratmanın bir yolu da fiyatlandırma yöntemleri ve eğilimleridir. Miktara bağlı fiyatlandırma, zaman ve müşterinin sadakat süresine bağlı fiyatlandırma, çoklu ürün fiyatlandırması, çok kişili fiyatlandırma, uzun süreli bağlayıcı sözleşme ve fiyat garantisi olarak ayrımlandırılmaktadır . Bu yöntemler tek başlarına olduğu kadar iki veya daha fazlası ile müşterilerin hangi fiyatlandırma yöntemleri ile işletmelere bağımlı hale getirilebileceği, işletmenin sadık müşterisi olabileceği ifade edilmektedir.
Öngörülebilirlik: Tekrar gelen müşteriler öngörülebilirdir. Bütün müşterilerin davranışlarını öngörebilirseniz, envanterinizi çok daha iyi tutar, verili bir dönemde yapacağınız satışa göre satın alma ve stoklama yapabilirsiniz ve böylece masraflarınız azalırken kârınız yükselir.
Tavsiyeler: Tatmin olmuş müşteriler, potansiyel müşterilere tavsiyelerde bulunurlar.
Yüksek fiyat: Eski müşteriler, yenilere nazaran fiyat konusuna daha az duyarlıdır. Yeni müşteriler çoğunlukla indirim yapılarak şirkete çekilir, bu ise düşük kâr marjı yaratır (Reicheld, 1996).
MÜŞTERİ SADAKATİ OLUŞTURMA YOLLARI
Müşteri sadakatinin oluşturulmasında yapılacak ilk iş müşterileri kârlılıklarına göre farklılaştırmaktır. İkinci aşamada ise müşteri ile öğrenen bir ilişkiye girilmelidir. Böyle bir ilişki kapsamında müşteri beklentileri ve tatmin seviyeleri tespit edildiği gibi, karşılıklı güven ortamı da yaratılabilir. Bir başka husus ise, müşterilerden elde edilen bilgilerin sunulan veya sunulacak olan hizmet için anlamlı ve kullanılabilir bilgiye dönüştürülmesidir (Çoban, 2005).
Müşteri sadakati yaratmanın bir yolu da fiyatlandırma yöntemleri ve eğilimleridir. Miktara bağlı fiyatlandırma, zaman ve müşterinin sadakat süresine bağlı fiyatlandırma, çoklu ürün fiyatlandırması, çok kişili fiyatlandırma, uzun süreli bağlayıcı sözleşme ve fiyat garantisi olarak ayrımlandırılmaktadır . Bu yöntemler tek başlarına olduğu kadar iki veya daha fazlası ile müşterilerin hangi fiyatlandırma yöntemleri ile işletmelere bağımlı hale getirilebileceği, işletmenin sadık müşterisi olabileceği ifade edilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder