2 Şubat 2013 Cumartesi

ÖRNEK OLAY KÜÇÜLME (DOWNSIZING)


Doğu Karadeniz Bölgesinde en büyük işveren olarak Uluslararası Orman Ürünleri Şirketi (UOÜ), yerel ekonominin önemli bir parçasıdır. UOÜ, yerel işgücünün hemen hemen % 10'unu istihdam etmektedir ve burada pek az alternatif iş fırsatı bulunmaktadır. UOÜ'nün insan kaynaklan direktörü olan Vural Koç, bir defasında alma­sı gereken zor bir karardan bahsetmektedir. Bay Koç, ekonomik durgunluğa karşın, her şeyin iyi gitmekte olduğunu, fakat şirketin er veya geç bundan et­kileneceğini bilmektedir. "Başkan Yalçın Bey ile yaptığım özel bir toplantıda kendisine şu açıklamada bulundum: hisselerin değerindeki düşüş oranına gö­re işgücünü % 30 oranında azaltmak zorunda kalacağız. Bu konuda hazırladı­ğım bir planla, kendisine geri gelmek durumunda kaldım. Planımın, nihai bir plan olamayacağını, fakat en azından işleyebilir bir yaklaşım sağlamak için Yalçın Beyin bana katılacağını da biliyordum. "
"Önce, sendikanın tepkisinin ne olacağı konusunda düşündüm. Kesinlikle, işgörenlerin kıdem esasına göre ayrılmaları gerekecekti. Sendika, mümkün olduğunca fazla kişiyi korumaya çalışacaktı. Aynı zamanda, bu dönem esnasında tüm yönetim faaliyetlerinin çok dikkatli bir şekilde ve kapsamlı olarak inceleneceğini de biliyordum. Birlikte hareket etmemiz gerektiğinden emin olmak durumundaydım. "
"Ondan sonra, göz önünde bulundurulması gereken, bölgede yaşayanlar üzerindeki etkisinin ne olacağı hususudur. Bölge ekonomisi yakın zamanlar­da iyi durumda değildi. İşlen çıkarılmış kişiler üzerindeki etkisinden başka, işçi sayısını azaltmanın bölge ekonomisini daha fazla olumsuz duruma geti­receğini biliyordum. Ayrıca, bunun bölgedeki insanlara vereceği sıkıntıyı en aza indirmeye çalışıp çalışmadığımızı bilmek isteyecek resmi yetkililerin ve halkın baskısının olacağını da biliyordum. "
"Bizim gerçekten hiçbir alternatife sahip olmadığımızı ve işçi indirimi yapmamız gerekliğine inanıyordum. Hepsinden önce. Yalçın Beyin onu yapacağımızı söylemesinden dolayı başka şansımız yoktu. Aynı zamanda, rakiplerimizden biri olan, başka bir bölgedeki Or-Ker şirketinin maliyet düşür­me maksadıyla birkaç yüz işçiyi işten çıkarmasına ilişkin bir haber okumuş­tum. Satışlarımızı daha ileri derecede değer azalmalarından korumak için, maliyetlerimizin sadece rakiplerimizinki kadar düşük olmasını temin etme­miz gerekiyordu. Ağaç ürünleri piyasası çok rekabetçi bir piyasadır ve % 2 veya 3' lük bir maliyet üstünlüğü bile, rakiplerin müşterilerimizin birçoğunu almalarına fırsat verecektir. "
Nihayet, İşçi indirimine gidilmesinin ana bir sebebi de, hissedarlarımızın çıkarlarını korumaktır. Birkaç yıl önce, bazı hissedarlar, belirli çevresel kirli­lik karşıtı değişiklikler yapılması konusunda yaptığımız yıllık toplantıyı yarı­da bıraktılar. Genelde, hissedarlar, sosyal sorumluluktan ziyade kendi yatırının geriye dönüşüyle daha fazla ilgilenir gözükmektedirler. Toplantı­mızda, başkan bana, sadece şirketteki diğer yöneticiler gibi olmamı hatırlattı. Öncelikle hissedarların çıkarlarını her şeyin üstünde tunmam gerekir. Çatışan çıkarların hepsini dengeleyecek bir personel planını geliştirmeye başlarken, gerçekten zor anlar yaşadım."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder